Easy Teaching Ideas

środa, 31 maja 2017

Domino z Tiny Story Cards

Okazuje się, że zestaw obrazków może z powodzeniem posłużyć do utworzenia domina , a zasób słownictwa, które chcemy przećwiczyć, zależy wyłącznie od nas, potrzeb lub wyboru dokonanego przez uczniów.




Dzisiejsza propozycja to domino obrazkowo-wyrazowe , zestaw złożony z 36 elementów, do

wtorek, 30 maja 2017

Let's talk about the future

Ostatnio na blogu IceBreaker - Podpora lektora przedstawiony został pomysł na pracę z czasem przyszłym z WILL. Autorka do pracy przygotowała zestaw karteczek i zaproponowała loteryjkę,
natomiast w mojej wersji królują szpatułki i i dodatkowo przygotowałam 5 kart obrazkowych, aby przećwiczyć budowanie wypowiedzi akurat  z tym słownictwem.



niedziela, 28 maja 2017

Let's sing 2





Prezentuję drugi utwór Rag'n'Bone Man "Skin" w wersji bezkserówkowej .

Let's sing 1





Pracując z piosenkami na lekcjach, ćwiczymy poprawność wymowy, doskonalimy pisanie oraz czytanie, umiejętność rozumienia ze słuchu, i przede wszystkim
mamy ogólnie dostępne narzędzie do pracy z zagadnieniami gramatycznymi i leksyką, "osadzonymi" w autentycznym materiale, do zastosowania z każdą grupą wiekową i na każdym etapie lekcji. 

Prezentuję kilka propozycji zadań  na podstawie piosenki Human, Rag'n'Bone Man

piątek, 26 maja 2017

Drugie życie

Nie zawsze nowy podręcznik oferuje lepszy czy ciekawszy sposób prezentacji nowego materiału. W rezultacie często sięgamy po starsze wersje, po materiały w podręcznikach, które od dawna są wycofane ze szkół, bo zmieniła się szata graficzna, wymieniono kilka zadań z powodu zmiany w podstawie programowej lub dokonano aktualizacji treści.

Z czasem nazbiera się olbrzymi zestaw materiałów, w tym podręczników, często w fatalnym stanie, nawet po kilkanaście egzemplarzy, które zostały po wycofaniu z biblioteki szkolnej lub zostały przyniesione przez uczniów. I co wówczas? Po co i gdzie je przechowywać ... a szkoda wyrzucić ...

Do you have to?

Pracę z czasownikiem HAVE TO rozpoczynam od przypomnienia odmiany czasownika HAVE oraz upewnienia się, że uczniowie
poprawnie stosują formy tego czasownika.



wtorek, 23 maja 2017

10 sposobów na czasowniki nieregularne

Prezentuję 10 sposobów na opanowanie czasowników nieregularnych w przyjazny sposób.

Sposób 1
Odd One Out 

 1. Uczniowie rysują tabelkę 4 rzędy x 10 rzędów w zeszytach, a następnie uzupełniają rzędy czasownikami nieregularnymi wg:
 - 3 czasowniki o identycznych II i III formach oraz jeden posiadający trzy różne formy;
np. built - spent - brought - seen
 - 3 czasowniki posiadające trzy różne formy i jeden posiadający identyczne II i III formy;
np. been - given - worn - won
 - 3 czasowniki posiadające wszystkie identyczne formy oraz jeden o identycznej II i III formie lub jeden czasownik posiadający trzy różne formy
np. put - cut - read - sold / put - cut - read - chosen

... lub na tablicy, jak na zdjęciu.





niedziela, 21 maja 2017

Give Some More - Vocabulary Game

Przedstawiam zestaw 48 uniwersalnych kart do zabaw ze słownictwem.


Jak gramy:
Wersja 1
Rozkładamy wszystkie karty na stoliku, odwrócone, aby sami uczniowie wybierali kategorię,

sobota, 20 maja 2017

Tiny Story Cards 1 - 10 ideas

Po utworzeniu prawie 150 maleńkich obrazków jako alternatywy dla Story Cubes, przyszły kolejne pomysły na wykorzystanie bazy obrazkowej, która jest już spora i nadal rozrasta się.


piątek, 19 maja 2017

Let's Tell A Story

O kostkach do gry z rysunkami zamiast oczek chyba słyszeli wszyscy ... ale jak się nie ma takich kosteczek, można stworzyć własną alternatywę i korzystać z dostępnych już pomysłów na pracę z nimi.

Przedstawiam rysunki do wykorzystania na zajęciach, jak alternatywę do Story Cubes czy Storyteller Dice:

1. Budowanie słowniczków obrazkowych
2. Opisywanie: określanie czynności, nazywanie elementów obrazka, podawanie skojarzeń, synonimów, antonimów.
3. Budowanie wypowiedzi na podstawie słownictwa zgromadzonego do obrazka.
4. Układanie historyjek.


Jak?

1. Losowanie. Przygotowałam zestaw ponad 500 obrazków, które umieszczamy w dowolnym pojemniku. Uczniowie losują pojedyncze obrazki, np. po 5 i wykonują ustalone zadanie.

2. Jajka zadaniowe. Umieszczamy po kilka obrazków w jajkach po Kinder niespodziankach. Uczniowie losują po 2 jajka i wykonują zadania z ilustracjami zawartymi w jajeczkach.

3. Zalaminowane obrazki umieszczamy w woreczku, najlepiej uszytego z nieprzezroczystego materiału - będą losowali z niego i przy okazji będziemy mieli niebanalne opakowanie dla naszych "Tiny Story Cards".

4. Kostki do gier. Naklejamy obrazki na posiadane kostki do gry i tworzymy własne Story Cubes / Storyteller Dice.

5. Obrazkowa kostka Rubika. Naklejamy obrazki na kostkę Rubika i tworzymy własną kostkę obrazkową. Pomysł ten szerzej opisany został na blogu NeuroTeaching. Kreatywne nauczanie języków obcych  Anieli Tekiela  Kostka Rubika do utrwalania zawiłości języka

6. Obrazkowo-korkowe Scrabble. Obrazki możemy również nakleić na korki od butelek i bawić się dalej.

Zestawy obrazków regularnie rosną i uzupełniane są o ilustracje tematyczne - obecnie kolekcja zawiera ponad 500 maleńkich obrazków. Niektóre arkusze budowane są tematycznie ( Wielkanoc i wiosna, Boże Narodzenie, jesień, szkoła, zwierzęta, jedzenie, charakterystyczne elementy i symbole krajów anglo-języcznych), co pomaga pracować w wybranym obszarze leksykalnym, inne stanowią wyzwanie, będąc zestawem przypadkowych obrazków.


DOWNLOAD


O pomysłach z kostką Rubika na lekcjach angielskiego, bardzo fajny materiał do wykorzystania na zajęciach stworzyła Aniela Tekiela  - sprawdź  TU
O pomysłach na pracę na lekcjach ze Storyteller Dice napisała Dominika Piechowicz - sprawdź TU
O kostkach Story Dice napisano również na blogu Ice-Breaker p. Anny Barbarskiej - sprawdź TU



wtorek, 16 maja 2017

Mother's Day Game

Przedstawiam prostą grę, w której przećwiczone zostanie słownictwo dotyczące Dnia Matki oraz materiały na lekcję tematyczną dla najmłodszych.


by easyteachingideas

 Materiały, które będą potrzebne:

- arkusze papieru (A3, A2),
- karteczki samoprzylepne lub ceny, na których zapiszemy numery pól planszy,
- kostkę do gry,
- pionki lub wszelkie przedmioty, które mogą posłużyć za nie (korki od butelek, drobne przedmioty np. gumka do ścierania, temperówka),
- zestaw jajeczek plastikowych po Kinder niespodziankach, które numerujemy. Powinno ich być przynajmniej tyle, ile pól na planszy.
- zestaw ilustracji, słówek po angielsku do przetłumaczenia na język polsku, polecenia: miss a turn, extra turn, sing a song, a rhyme for my Mother, draw a flower ..., które umieszczamy w jajeczkach.

Zamiast jajeczek i karteczek do nich, możemy przygotować szpatułki laryngologiczne i nanieść obrazki, słówka i polecenia na nie.

Jak gramy:

1. Rzucamy kostką i poruszamy się po planszy zgodnie z ilością oczek. Pole, na którym zatrzymamy się ma numer i odpowiada numerowi jajeczka z zadaniem, poleceniem. Warunkiem pozostania na polu jest prawidłowe wykonanie zadania.


Po zakończeniu gry, zbieramy karteczki samoprzylepne, bo przydatne będą do każdej innej gry tego typu -  wystarczy wymienić zestaw obrazków i słówek w jajeczkach.





 Przygotowane do wydruku słownictwo i obrazki:


oraz proste karty pracy dla ucznia i laurka:


Do pliku dodałam:
- grę planszową, wordsearch oraz węża wyrazowego w kolorze, jak niżej oraz w wresji biaąło-czarnej.  ( 2018 ).






niedziela, 14 maja 2017

Komiksy na lekcji


Słowo wsparte obrazem zawsze działa. Połączenia obrazu i słowa zapewne wspomoże zapamiętywanie treści i jest warta stosowania na każdym przedmiocie.

Myślę też, że dobrym przykładem na zastosowanie komiksu jest powtórzenie lub podsumowanie działu. Fakt, że uczeń zmuszony będzie dokonać wyboru treści, można potraktować jako

sobota, 13 maja 2017

Let's play with ... grammar

Przedstawiam prostą grę planszową do nauki oraz ćwiczenia czasu teraźniejszego Present Simple. Planszę oraz karty do gry utworzyłam przy pomocy AutoDraw.



Plansza zawiera oznaczenia dla typu zdań, które trzeba zbudować:

V - zdanie twierdzące
X - zdanie przeczące
? - pytanie
oraz dodatkowe pola, aby uatrakcyjnić grę.

Jak gramy:


Do gry potrzebujemy pionki, kostkę, planszę oraz przygotowany wcześniej zestaw karteczek. Przygotowałam 24 karteczki do losowania.


Po wyrzuceniu kostką uczeń losuje karteczkę i buduje zdanie zgodnie z oznaczeniem na planszy oraz z elementami z wylosowanej karteczki. Następnie karteczka "wraca" do zestawu i posłuży dla kolejnego gracza i do budowania innego typu zdania.

np. ? + Robert / read books = Does Robert read books?

Cały zestaw do gry (plansza, karteczki) oraz czysty szablon do gry do przygotowania wg własnego pomysłu można pobrać TU.

Tak przygotowany zestaw do gry możemy wykorzystać przy ćwiczeniu:
- Present Continuous;
- Past Simple;
- Past Continuous;
- Future Simple
- Be Going To

Grać możemy również bez planszy. Potrzebujemy wówczas przygotowanych karteczek oraz kilka szpatułek laryngologicznych i 2 kubeczków. Na patyczkach należy zapisać oznaczenia dla typu zdania (kubek 1) i mieścić je w kubeczku oraz patyczki z przysłówkami częstotliwości bądź innymi określeniami charakterystycznymi dla ćwiczonej struktury (kubek 2). Dodajemy też 2-3 patyczki bez napisu, aby gracz miał możliwość dostać punkty bez budowania zdania i 2 patyczki z napisem KABOOM - niestety, do oddania zgromadzonych punktów (kubek 1).

czwartek, 11 maja 2017

Let's play with ... irregular verbs

Zestaw kart z opisem do nauki i ćwiczenia znajomości czasowników nieregularnych.


Jak gramy:

wtorek, 9 maja 2017

Dialog inaczej


Nie każdy uczeń lubi lekcje oparte na dialogach. Zwykle schemat lekcji jest ten sam:
- omówienie ilustracji i odpowiadanie na pytania do ilustracji,
- wysłuchanie dialogu,
- uzupełnienie luk w wypowiedziach i/lub porządkowanie wypowiedzi,
- odgrywanie ról... i koniec.

Monotonne, zawsze tak samo, przewidywalne.


Moje urozmaicenia takich zajęć to:

1. Krzyżówka z hasłem w oparciu o słownictwo z dialogu;
2. Podsumowanie graficzne:
- tematyka dialogu dotyczy poruszania się po mieście rowerem, wykonamy podsumowanie w kształcie rowery, z zastosowaniem pojedynczych wyrazów, zwrotów lub całych zdań z omawianego dialogu;
- tematyka dotyczy warzyw i owoców... pobawmy się w graficzne zapisanie najważniejszych treści lekcji;
- zamawiamy jedzenie i picie w restauracji ... zapiszmy graficznie najważniejsze wyrażenia.


Dla młodszych dzieci warto przygotować szablony do odrysowania w zeszycie.

poniedziałek, 8 maja 2017

Rysunkowa gramatyka

Ćwiczenie struktur ... każda jest za trudna, nielubiana albo nudna ale jeśli uczniowie sami przygotują, zilustrują i przydziela kolegę lub koleżankę, którzy mają wykonać te zadania, sytuacja zmienia się w klasową zabawę.
Tak dziś ćwiczyli pierwszy tryb warunkowe
Sami zbudowali zadania, dodali ilustracje i proste rysunki oraz przydzielili zadania.



Zwroty, które pojawiły się w toku ćwiczeń: write a letter, go for a walk, eat ice cream, ride a horse, go camping, swim, sleep in a tent, walk a dog, fly a kite, be late, do homework, go fishing, play football, bo to bed, read a book, ride a bike, go to a library, meet friends





Podobnie ćwiczyć możemy budowanie wypowiedzi z CAN, opisy przedmiotów, przedstawić typowy dzień czy opisać miniony weekend. W miejscach nazw czynnosci wystawione zostaną uczniowskie rysunki.

piątek, 5 maja 2017

Chmury wyrazowe i zdaniowe

Uwielbiam zajęcia z chmurami, bo są uniwersalne i odpowiednie do zadań gramatycznych i slownikowych. Znam wiele programów do budowania chmur (Tagul) ale preferuję wersje pisane ręcznie. Bardzo chętnie wykonują je też uczniowie.


Moje propozycje pracy z chmurami:

- rozgrzewka,
- prezentacja tematu,
- ćwiczenia w toku zajęć,
- podsumowanie,
- zakończenie zajęć








środa, 3 maja 2017

Dixit DIY

Zafascynowana przepięknymi ilustracjami gry Dixit, postanowiłam utworzyć własne karty obrazkowe. Powstało 16 kolorowych kart metodą kolażu, do których utworzenia posłużyły elementy wycinane z czasopism. Karty są wielkości 11cm x 11cm  i zapewne będę tworzyła kolejne. 

Moje karty DiXitDIY



Praca z kartami:

- wynotowanie słownictwa (tworzenie listy elementów obrazka);
- opis obrazka;
- poszukiwanie wspólnych elementów;
- porównywanie ilustracji;
- wypisywanie słownictwa, z którym kojarzy nam się przedstawiona sytuacja;
- budowanie opowiadania na podstawie wylosowanych kart.








Temat zastosowania kart do Dixit rewelacyjnie został opisany na blogach Neuroteaching i Way To Master English
oraz czasopiśmie Cool School:






Karty można pobrać TU

wtorek, 2 maja 2017

Paper-Scissors-Stone Game

Znana gra papier - nożyczki - kamień w wersji angielskiej, w której przećwiczone zostaną:
- wypowiedzi z czasownikami HAVE i CAN;
- słownictwo przedstawione na ilustracjach;
- słownictwo: wrap, cut, destroy, ruin

Karty mojego autorstwa



Zasady gry:
Uczniowie grają w parach lub trójkach.

Do gry możemy wykorzystać wszystkie możliwe / posiadane już karty obrazkowe i flashcards, przedstawiające jeden przedmiot. Ja przygotowałam 34 karty obrazkowe.

Uczniowie wybierają po jednej karcie i kładą odwrócona na stole, po czym każdy z nich na 3-4 pokazuje gest: papieru, nożyczek lub kamienia i odkrywa przygotowaną kartę.  Rundę wygrywa uczeń, który położył kartę, której nie można "zniszczyć" wskazanymi przez kolegów gestami.

Np. Na stole położył obrazek przestawiający wstążkę a koledzy pokazali symbole papier i kamień. Wstążką można owinąć kamień więc otrzymuje punkt, ale wstążkę można zawinąć w papier wiec tu punkt otrzymuje gracz, który wskazał gestem PAPIER. I tak sprawdzane są wszystkie opcje u grających:

I've got PAPER so ...
I can WRAP the ribbon but you can't DESTROY / RUIN  it with the STONE.

Gracz na stole położył kartę z obrazkiem DICTIONARY, a pozostali gracze pokazali symbolami NOŻYCZKI i STONE.
Punkt dla ucznia, który pokazał NOŻYCZKI, bo z łatwością zniszczy słownik, dla gracza KAMIEŃ - 0pkt i punkt dla właściciela karty.

Wygrywa uczeń, który zdobył najwięcej kart.

Karty można pobrać TU

Do powtórzenia słownictwa z obrazków przygotowałam  BINGO ( znajduje się w pliku razem z kartami ) w 12 różnych wersjach.


Rysunkowe notatki

Sketchnoting to:
- (kolorowa) notatka w postaci prostego rysunku, budowana od środka kartki.































Sketchnoting jest:
- szybszym sposobem notowania niż pisanie;
- bardzo angażującym i niewymagającym narzędziem (kartka/tablica i coś do pisania);
- zabawą w połączeniu z nauką lub nauką poprzez zabawę, jak kto lubi 😉;

Sketchnoting nie jest:
- tworzeniem dzieł sztuki i każdy potrafi,  wykonać takie notatki;

SKETCHNOTING w klasie:
- sprawdzi się zamiast tradycyjnego notowania materiału lekcyjnego;
- pomoże w wyborze najistotniejszych treści do zapamiętania,
- będzie alternatywą dla standardowych zadań z podręcznika:
a. krótsze i dłuższe pisemne formy użytkowe (opisy miejsca, wycieczek, ludzi, ulubionych dań itd;);
b. zagadnienia gramatyczne (np. Present Simple - opis zastosowania, budowa, przykładowe wypowiedzi, przysłówki częstotliwości itd.)
c. wypowiedź ustna (kluczowe słownictwo, cytaty, argumenty, przykłady, potrzebne zwroty)
- zaangażuje każdego ucznia, parę czy grupę, pracującą nad budowaniem takiej notatki.


Materiały powstały dzięki lekturze oraz setkom obejrzanych notatek na SketchnoteArmy.com

Prezentuję tu również moje pierwsze notatki, bo sama też zaczynam zabawę z notowaniem obrazami i symbolami - są bardzo ogólne, ale myślę, że wystarczające, aby nie kopiować treści znawców tematu i przedstawić samą ideę.



Przykladowe arkusze do skretchnotingu tematycznego na lekcjach można pobrać TU

Visiting London
My typical day
Last week I...
Having a pet
How often do you....?
Laughing
Poland vs GB
Czysty, do dowolnego tematu

Notatki uczniów.