Easy Teaching Ideas

wtorek, 15 sierpnia 2017

Korkowe inspiracje

Korki na zajęciach? MUST HAVE z każdą grupą wiekową i liczebnościową.



Do utworzenia zestawów korkowych potrzebujemy:

- ok. 80 korków, tak aby każdy zestaw wyposażony był po 3 takie same litery oraz dodatkowo po 1-2 samogłoski,
- zestawy literek ( moje zakupione są w sklepach papierniczych oraz pochodzą z zestawów kreatywnych) - literki możemy napisać na korkach odpowiednim niezmywalnym markerem,
- woreczek lub kartonik do przechowywania zbioru i wykorzystania w zabawach.

Jak wykorzystuję korkowe zestawy na zajęciach:

1. Budowanie krzyżówek z hasłem. Najfajniej prezentują się tu korki dwóch rozmiarów. Tych większych mam 2 zestawy i ich używam do budowania hasła (np. od butelek po mleku i jogurtach), a do słownictwa - mniejszych, od butelek po napojach.



2. ZygZak - wyszukiwanie wyrazów po skosach, pionach i poziomach, 3- i 4-literowych. Zestawy takie można ułożyć w domu, na spokojnie, wybierając słownictwo lekcyjne (proponuję zrobić zdjęcie i ułatwić sobie odtworzenie układanki na zajęciach) lub wybierając dowolne litery i układając je w rzędach  ( 3x3, 3x4, 3x5, 4x4, 4x5, 5x5).

Zadanie uda się w pracy indywidualnej, w parach i małych grupach. Posiadając 3-4 identyczne zestawy możemy pokusić się o grupowe "zawody" w wyszukiwanie jak największej liczby wyrazów i/lub budowanie z wyszukanymi wyrazami zdań z narzuconą konstrukcją czy czasem gramatycznym.


3. Wąż słowny.

Tradycyjne układanie wyrazów w jeden  ciąg, aby powtórzyć słownictwo. Ponownie większą ilością korków uatrakcyjnimy zadanie:
- pary/grupy budują węże, po czym przechodzą do stolików innych par/grup i wyszukują ukryte wyrazy.

4. Wąż słowny z hasłem 


W tej korkowej układance:
- wyszukujemy wyrazy, tam gdzie ułożone są 2 lub trzy korki, ukryte zostały 2 lub 3 wyrazy,
- z liter, które nie zostały wykorzystane, powstanie hasło MONDAY

5. Scrabble DIY 
Znana wszystkim gra ale zwykle posiadamy 1, co najwyżej 2 oryginalne zestawy scrabble co często uniemożliwia pracę z większą grupą. Problem zażegnamy  posiadając 3-4 zestawy korkowych scrabbli. Co więcej, uczniowie chętnie zgromadzą odpowiednią ilość korków i pomogą nakleić lub napisać markerem literki.

Mamy zestawy - możemy grać.

6. Wyrazy z brakującymi literami.

Tego typu ćwiczenia proponuję przeprowadzić na końcu zajęć i powtórzyć nowe słownictwo lub jako rozgrzewkę językową na początku zajęć.



Układamy na stoliku 5 wyrazów, usuwamy z każdego 1-2 litery, które umieszczamy z boku. Luki wypełniamy korkami ze znakami zapytania. 

7. Unscrabblings - zestawy wyrazów z przemieszanymi literami - na zdjęciu mamy wyrazy dotyczące pogody. 




8. Alfabetyczne układanki  - układanie alfabetu z korków, na czas - indywidualnie, w parach lub grupach. Zadanie możemy przeprowadzić w formie running dictation lub jednego z zadań na stoliku.

9. Korkowa tuba wyrazowa.

Utworzymy ją z opakowania po czekoladkach oraz posiadanych korków od butelek po napojach, co więcej - ich wielkość idealnie pasuje do otworów po czekoladkach:
- umieszczamy korki z dowolnymi literami i budujemy dowolne wyrazy,
- wstawiamy "rozsypane" dwa wyrazy ( 4 i 5 literowe),
- wstawiamy jeden wyraz, 9 literowy i układamy go.



10. Korkowe zabawy z kolorami i liczebnikami.

Do zadania potrzebne będą korki i pokrywki o różnej wielkości i kolorach. Najlepiej stworzyć taki zestaw; w którym posiadamy 9-10 korków/pokrywek, każdy w innym kolorze i wielkości. Zabawa z jednym zestawem dla jednej 4-5 osobowej grupy. Przygotowanie kart pracy dla uczniów poprzez obrysowanie każdego korka, proponuję wykonać 4-5 - każdą inną, raz i później kopiować dla innych grup. Zabawę przeprowadzamy przy stolikach.

1. Uczniowie dopasowują korek/pokrywkę do odpowiednich okręgów na karcie pracy i nazywają kolor korka lub pokrywki. 

2. Dobierają odpowiedni kolor kredki lub farby i kolorują okrąg na karcie.

3. Kolorowe karty pracy wykorzystujemy do dalszych ćwiczeń z kolorami:
- odczytywanie kolorów z okręgów od najmniejszego okręgu do największego i odwrotnie,
- wskazywanie okręgu o usłyszanym kolorze.

4. Układanie na stolikach/na dywanie korków wg:
- wielkości i podawanie kolorów,
- kolorów  (od najjaśniejszego do najciemniejszego i odwrotnie oraz podawanie kolorów w utworzonych ciągach).

 5. Prace plastyczne - odrysowywanie okręgów ( kwiatki, słoneczka, pojazdy, misie, piłki, domki, owoce, jedzenie, ludziki) i przygotować wystawę prac. Sprawdzą się też wycięte, kolorowe koła (kolorowy papier, bibuła, filc, materiał, czasopisma) o różnych wielkościach, które zostaną naklejone na pracach.



6. Which one is missing?
Ułożone na stoliku/dywanie korki będą "znikać".
- możemy przykryć kubeczkiem wybrany korek i poprosić o nazwanie koloru korka,
- schować  (np. do woreczka czy kartonika).

7. Pod pokrywkami/korkami możemy dodatkowo umieścić:
- cyfry i poprosić o ułożenie korków w kolejności od 1-10 oraz podanie ciągu kolorów,
- kropki i poprosić o policzenie ich oraz podanie ciągu kolorów.

Zyskamy w ten sposób kolejne ćwiczenia, w których poćwiczymy liczebniki.

A umieszczając ilustracje ( zabawki, owoce, warzywa, części ciała, ubrania, pogodę ... ) mamy gotowe pomoce, aby poćwiczyć kolejne zestawy słów. 

Rozsypując dowolnie, utworzymy najszybsze chmury wyrazowe.

HAVE FUN


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz