Easy Teaching Ideas

poniedziałek, 1 lipca 2019

Top Classroom Games with Flashcards

Karty obrazkowe to tematyka wielu postów na blogach skierowanych do nauczycieli i rodziców dzieci w różnym wieku. U mnie jeszcze nie było takiego wpisu, pomimo iż sama jestem autorem wielu kart obrazkowych i wielokrotnie proponowałam rozmaite aktywności z ich wykorzystaniem.
W zasadzie nie wyobrażam sobie zajęć bez kart obrazkowych, gotowych lub tworzonych przeze mnie na tablicy w trakcie lekcji.


Wpis ten poświeciłam zabawom z wykorzystaniem kart obrazkowych i obrazków, które stosuję
w swojej codziennej pracy w klasach 1-3, niektóre z nich zmodyfikowałam i dostosowałam do własnych potrzeb, inne przeprowadzam dokładnie tak, jak zapamiętałam je z opisów w podręcznikach, przewodnikach dla nauczycieli, poznałam na stronach i blogach edukacyjnych czy miałam możliwość zobaczyć na szkoleniach. Mam też nadzieję, że coś dla siebie znajdziecie.


Flashcards x 15
   

1. Clap your hands if it's true

Dzieci siadają w linii, twarzą do nauczyciela ( musimy zadbać, aby dzieci miały sporo miejsca za plecami oraz przed sobą ). Nauczyciel pokazuje i nazywa jednocześnie karty obrazkowe. Początkowo po jednej, potem po dwie, a nawet trzy lub naprzemiennie. Jeżeli to, co mówi jest prawdą, dzieci muszą klasnąć i przesunąć się odrobinę do przodu, jeśli nie, zachowują ciszę i pozostają na swoim miejscu. W przypadku pomyłki, dane dziecko odsuwa się odrobinę do tyłu i tworzy drugą linię. Zabawę starajmy się kontynuować do czasu utworzenia ponownie pełnej linii, tak aby każde dziecko miało poczucie sukcesu ale i mogło pomylić się.

2. By the River 
 
W tej zabawie przyda się dłuższy kawałek wstążki lub sznurka, który będzie symbolem brzegu rzeki ( równie dobrze może być to obrzeże dywanu ). Układamy obrazki na brzegu "rzeki", wzdłuż sznurka.  Dzieci ustawiają się jedno obok drugiego na brzegu rzeki. Nauczyciel nazywa wskazuje obrazek - jeśli dziecko zna jego nazwę, pozostaje na brzegu, jeśli nie, "wpada do rzeki" i przechodzi na drugą stronę. Aby mogło wrócić na brzeg, dziecko musi nazwać 3 inne wskazane karty. 
Jeżeli uczeń nie pamięta słów i pozostaje w "rzece", dopóki nie będzie w stanie nazwać trzech innych kart ( po 3 - 4 kolejkach zazwyczaj jest gotowy, aby powrócić na "brzeg" ). Zabawę tę stosuję do utrwalenia nowego słownictwa, zazwyczaj jest to do 12 wyrazów.   

3. Bring me ...,  please.

Nauczyciel rozkłada karty obrazkowe w różnych miejscach sali. Następnie prosi wybranego ucznia o przyniesienie jednego lub dwóch obrazków, np:
Monika, bring me A PENCIL and A BOOK, please.
Zabawę możemy uatrakcyjnić przygotowując po kilka kart przedstawiających ten sam ćwiczony wyraz ( np. flashcards z różnych zestawów - tu fajnie sprawdzą się "stare" flashcardsy, których już nie używamy, bo zmienił się podręcznik, zdjęcia z gazet, ilustracje uczniów ).   

4. Hot - Hotter or Cold - Colder

Zabawę tę znamy wszyscy z przedszkola, przynajmniej ja poznałam i wielokrotnie bawiłam się w nią jako przedszkolak i nieco starsze dziecko.
Prosimy, aby jedno z dzieci wyszło na chwilę z sali lub zasłaniamy mu/jej oczy. W tym czasie chowamy wybrany obrazek w dowolnym miejscu w sali. Po powrocie dziecka, grupa próbuje doprowadzić go/ją na miejsce, w którym umieszczony został obrazek. Jeśli dziecko kieruje się we właściwym kierunku, grupa mówi hot - hot - hotter, jeśli oddala się cold - cold - colder.  W  trakcie zabawy naturalnym będzie też modulowanie głosem, im bliżej czy dalej, tym grupa będzie ciszej lub głośniej informowała o tym.
 

 5. I Spy with my Little Eye ...

Dzieci siedzą na dywanie, w kole. Rozkładamy dowolną ilość kart na środku, w kole. Nauczyciel rozpoczyna zabawę zdaniem I Spy with my Little Eye ... opisem ilustracji na wybranej karcie, podaniem pierwszej lub ostatniej litery.

6.  Next one, please

Dzieci siadają na dywanie w parach, jedna za drugą. Zabawę rozpoczyna pierwsza para, której pokazywany jest obrazek. Dziecko, które pierwsze poprawnie odpowie, przesiada się do kolejnej pary.  Ponownie, nauczyciel pokazuje kartę obrazkową. Znów dziecko, które najszybciej odpowie, przesiada się do pary z tyłu ... Zabawę wygrywa dziecko, które poprawnie nazwie obrazek w ostatniej parze.

7. Kategoryzowanie
 
Zabawę polecam na podsumowanie działu, powtórzenie materiału po feriach czy wakacjach.
Wybieramy karty obrazkowe, w tej samej liczbie z każdej kategorii ( np. po 5 owoców, zabawek, ubrań ... )  i prosimy o rozdzielenie ich na grupy ale nim uczeń przyporządkuje obrazek do odpowiedniej kategorii musi podać jego nazwać w języku anielskim. Ze starszymi grupami, zamiast kart obrazkowych stosuję karty wyrazowe, które przypinane są np. magnesami pod odpowiednimi wagonikiem z nazwą kategorii. Pociągowy zestaw z szablonami znajduje się TU.

8. Tic-Tac-Toe na tablicy/na dywanie

Na tablicy lub dywanie umieszczamy 9 kart obrazkowych "twarzą" do tablicy czy dywanu, w trzech rządach, po trzy. Dzielimy dzieci na dwie grupy. Następnie wybrani uczniowie szybciutko grają w paper - scissors - rock, aby wybrać grupę, która jako pierwsza wybierze obrazek i będzie nazywała, co się na nim znajduje. Jeżeli poprawnie nazwie obrazek, w jego miejscu rysuje kółko ( jedna grupa ) lub krzyżyk ( druga grupa ). Jeśli gramy na dywanie, na danym polu/obrazku dzieci będą umieszczały np. klocki w danym kolorze ( będziemy potrzebowali np. 10 - 12 klocków lub karteczek w dwóch kolorach, po jednym kolorze dla grupy ). Celem zabawy jest poprawne odsłonięcie trzech obrazków w rzędzie ( pionowo, poziomo lub po skosie ).

 9. Name It, please

Dzielimy klasę na dwie grupy i ustawiamy dzieci w dwóch rzędach, twarzami do siebie. Dzieci stoją Każde z dzieci losuje po 4 obrazki, które pokazują sobie wzajemnie i sprawdzają, czy kolega/koleżanka stojąca naprzeciwko, zna je. Na ustalony znak, np. klaśnięcie nauczyciela, dzieci przesuwają się o jedno miejsce ( np. ustalamy, że rząd "lewy" przesuwa się do przodu, a pierwszy uczeń z tego rzędu, staje na końcu ). Zabawę kończymy, gdy uczniowie wrócą na swoje miejsca na początku gry.

 10. Pass It, please

Do tej zabawy potrzebujemy woreczka lub niewielkiego pudełka, w którym umieścimy karty obrazkowe oraz wybrany podkład muzyczny. W tym miejscu chciałabym gorąco polecić zestawy muzyczne od Pomelody - do tej zabawy wykorzystuję akurat tylko podkłady muzyczne znanych już moim dzieciom rymowanek.  Dzieci podają sobie pudełko z obrazkami w rytm muzyki ( i mówią wybraną rymowankę, np. Eeeny Meeny Miny Moe ). Gdy muzyka zostanie zatrzymana, dziecko, które trzyma woreczek lub pudełko z kartami, wyjmuje jedną i nazywa ją. Jeśli popełni błąd - losuje ponownie.

11. What's missing?

Na tablicy lub dywanie umieszczam kilka kart obrazkowych. Wspólnie nazywamy je, aby szybko powtórzyć nazwy. Następnie nauczyciel lub wybrany uczeń zbiera karty, miesza/tasuje je i ukrywa jedną z nich, po czym ponownie je rozkłada. Zadanie polega na tym, aby dzieci jak najszybciej nazwały kartę, której brakuje.
W kolejnej rundzie chowamy dwie karty, potem trzy ... Zabawę możemy przeprowadzić w dwóch grupach/drużynach. Wygra ta, która najszybciej przeprowadzi 10 rund chowania i odgadywania ukrytych kart. 

12. Lottery 

Dzieci siedzą na dywanie, w kole. Rozkładamy dowolną ilość kart na środku ( 10 - 12 ), tworząc okrąg i dbając, aby karty dotykały się. Nauczyciel wybiera ucznia i rozpoczyna zabawę zdaniem Ania, spin the bottle, please. Dziecko kręci butelką, która po zatrzymaniu wskaże obrazek, który musi nazwać.
Oczywiście, jeśli okaże się, że Ania nie pamięta nazwy, oddaje fant ( kapeć, skarpetka, przybory szkolne ). Po zakończeniu zabawy, uczniowie "wykupują" swoje własności, nazywając wszystkie obrazki, które wystąpiły w grze ( tu możemy pokusić się o losowanie ich np. z pudełka czy woreczka ), śpiewając dowolną piosenkę lub mówiąc wybraną rymowankę.

13. Do you Remember the Word?
Na tablicy zostaje umieszczonych 8 obrazków ( tyle zazwyczaj wprowadzanych jest na jednych zajęciach ) i pod spodem numerujemy je. Dzieci trzykrotnie nazywają kolejno każdy obrazek, szeptem, bardzo głośno, normalnym tonem. Następnie zakrywamy lub odwracamy karty i sprawdzamy, co dzieci zapamiętały.
14. Build the Tower
Do tej zabawy potrzebujemy dużych jednorazowych kubeczków i odpowiedniej liczby kart obrazkowych. Wybieramy kartę obrazkową, pytamy uczniów, co znajduje się na niej. Jeśli padnie poprawna odpowiedź, na kartę stawiamy kubeczek i zadajemy kolejne pytanie. Tym razem za poprawnie udzieloną odpowiedź, na kubeczku ułożymy kartę ... Więżę budujemy, dopóki nie przewróci się.
Możemy klasę podzielić na dwie - trzy drużyny. Wówczas wygra drużyna, która zbuduje najwyższą wieżę kubeczkowo - obrazkową. 
Zabawa została opisana TU 

15. Guess the word
Nauczyciel bardzo szybko pokazuje dzieciom obrazek ( np. macha nim dosyć szybko, odwraca i zakrywa, starając się, aby obrazek "mignął" dzieciom przed oczami ).  Zadaniem dzieci jest poprawnie nazwać obrazek.
Czasem dodatkowo rysuję na tablicy tabelkę i gramy Teacher vs Kids - jeśli dzieci zgadną, stawiam na tablicy w ich kolumnie plus, jeśli nie zobaczyły karty lub niepoprawnie nazwały, plus stawiam w swojej kolumnie.
Nie ma jak ograć panią ... bezcenne.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz