Easy Teaching Ideas

sobota, 22 sierpnia 2020

Welcome to school in September 2



Nie lubię wracać do szkoły po wakacjach, bo wrzesień to zawsze miesiąc przyzwyczajania do rutyny szkolnej, papierologii, nowości i pomimo, że obiecuję sama sobie, że wszystko na spokojnie
przygotuję wcześniej - nigdy, ale to nigdy nie udaje mi się.
Po tegorocznych eksperymentach i nauczaniu zdalnym będzie jeszcze inaczej, stąd PLANY i propozycje lekcje w pierwszym tygodniu ... aby łatwiej przetrwać i w odpowiedniej atmosferze rozpocząć pracę.
Oby udało się spokojnie i z uśmiechem wkroczyć w nowy rok szkolny.



1. First  lesson:
Pierwsze spotkanie zacznijmy o wspólnej rozmowy, najlepiej na boisku szkolnym, w cieniu pod drzewami ... i porozmawiajmy o samopoczuciu, wakacjach, o zrealizowanych celach, spotkanych ciekawych ludziach, nie uciekniemy też (w tym roku) przed komentarzami o nauczaniu zdalnym, obawami w związku z powrotem do placówek. Chyba warto przygotować sobie krótką, bezpieczną i przemyślaną odpowiedź zgodną z naszym stanowiskiem i odczuciami.

Poobserwujmy dzieciaki - od marca podrośli, zmienili fryzury, może zaczynają wyłaniać się indywidualne style w ubiorze, a może pojawili się nowi liderzy w klasach, zapewne pojawiły się nowe zainteresowania lub znacznie rozwinęły się te "stare". Niech o tym opowiedzą - o wszystkim nowym, ciekawym, innym i o tym, że nie zmieniło się wiele, że nadal oglądają serial "X", słuchają piosenkarza "Y", uwielbiają kanapki z "Z" na śniadanie, a Aśka już nie mieszka na Tczewskiej, a w domku pod miastem i że Tomek ma nowy rower.
Możecie też na wstępie zaproponować pracę z poniższym zestawem, tak aby coś im przypomnieć, zasugerować lub uświadomić.


Do tych rozmów dodajmy wspólny plakat -  przygotujmy wycinki z gazet z ilustracjami znad morza, jeziora, gór i opracujmy w grupach "pamiętniki z wakacji", postarajmy się zachęcić każdego ucznia, aby dodał swój wakacyjny element, miłe wspomnienie, ulubioną potrawę, zaprojektował okładkę przeczytanej książki, wykonał rysunek, który podpisze. To chyba też dobry moment, aby przymknąć oko i pozwolić na pochwalenie się wakacyjnymi zdjęciami. Ten jeden raz, na kilka minut - można!

ALBO:

z elementów do konwersacji, można zbudować grę planszową, aby porozmawiać o wakacjach. Ponadto, w starszych klasach, wszystkie pytania mogą być zbudowane przez uczniów, ciekawe o co będą pytać siebie wzajemnie. Zadbajmy, tylko dyskretnie, nad ich poprawnością oraz stosownością. 
                                                                  
Poprośmy o zeszyty na kolejne zajęcia i poinformujmy w skrócie, czego będą dotyczyły nasze kolejne zajęcia ( opracowanie regulaminu klasowego, oceniania, projektowanie okładki/strony tytułowej zeszytu, budowanie listy WISHów i PROMISEów ).

 2. Second lesson: 

Zacznijmy drugie zajęcia od zaprojektowania okładki zeszytu lub strony tytułowej. Podpisanie takiego zeszytu to jedno, a projekt graficzny - o tak, to już inna historia - może wakacyjna, ściągawka z odbytych podróży, menu, zbudowane z poznanych potraw, lista ulubionych piosenek, gier, książek ... albo mix wszystkiego najfajniejszego, najciekawszego, innego, najważniejszego.

Po prezentacji, przejdźmy do odtworzenia reguł, które przestrzegane były w ubiegłym roku. Przypomnijmy je, przedyskutujmy ponownie, zmieńmy to, co nie wychodziło, poprawmy tak, aby zadziałały, uzupełnijmy o nowe elementy i zapiszmy w zeszytach. Tak powstały regulamin/kontrakt klasowy zapiszmy w kilku punktach - od najważniejszego do ważnego;), nie zapisujmy elementów mało potrzebnych. Skupmy się na zbudowaniu Classroom Top 10, wykorzystując klasyczną burzę mózgów, która wyłoni najistotniejsze elementy i da uczniom pewność, że to ICH regulamin, a z takim ciężko polemizować.

Na tych zajęciach omówmy również zasady oceniania pracy ucznia na zajęciach i w domu. To dobry moment, aby przeredagować punkty odnośnie samodzielności, obowiązkowości, poszukiwania własnych dróg w uczeniu się i ustalenia priorytetów. Procentowe ocenianie jest znane, uczniowie doskonale pamiętają o tym ale często sami pomijamy zaangażowanie ucznia, jego chęci i starania, próby podejmowania zadań - pochylmy się nad tym budując system oceniania, zapewne uczniowie podpowiedzą, co jest w tym punkcie najważniejsze ale i docenią naszą inicjatywę.

Opracujmy też krótką listę WISHów i PROMISEów -  kilka życzeń i kilka obietnic, co do oczekiwań i  życzeń. Nich ta lista ( u mnie zwykle to 3-4 punkty) stanowi wytyczne na cały rok. Przedstawmy uczniom swoje oczekiwania ale otwórzmy się na też na ich oczekiwania. Współpracujmy, doskonalmy swoje relacje i bądźmy otwarci na zmiany.

3. Third lesson:

Tak - to ten moment, w którym poznamy nasz podręcznik. Omówmy jego okładkę, opiszmy najciekawsze ilustracje, pobawmy się z nim - pokażmy uczniom, że jest ważny, jak z nim pracować, omówmy wybrane sekcje.
Zapytajmy o 5, 12 lub 17 wyraz na stronie 45, poszukajmy zadania 2 na stronie 98 i zróbmy je wspólnie, opiszmy ilustrację na stronie 22, zwróćmy uwagę na zwroty z listy  84 stronie, zróbmy krzyżówkę do nowych słówek z tekstu na 111 stronie - WYZWANIA?
Trudno - jeśli zagadnienia okażą się zbyt rodne, wrócimy do nich w czerwcu, tylko po to, aby uświadomić swoim uczniom, że każdy materiał można opanować i potrafią z nim pracować :). To będzie chwila, w której uświadomią sobie, że UDAŁO się i odnieśli sukces.





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz