niedziela, 10 listopada 2019

How much is it?

Dzisiejszy wpis poświęciłam pytaniom o cenę oraz podawaniu jej i dedykuję go uczniom klas 3, 4 i jako powtórzenie materiału dla klas 5. Zestaw utworzyłam z kart z metkami, kart


obrazkowych, które możemy też z powodzeniem zastąpić posiadanymi kartami do podręczników oraz szablonu do tworzenia własnych kart cenowych.

A więc do pracy:

1. LOSOWANIE: karta obrazkowa + metka.

Do wyboru mamy 24 metki oraz 24 karty obrazkowe, dzięki czemu każdorazowo powstanie inny zestaw.

- ćwiczenia w pytaniu o cenę oraz podawaniu jej:
Karty rozkładamy na stolikach lub dywanie, w dwóch " kupkach", obrazkiem/ceną do dywanu/stolika. Wybrany uczeń wybiera dwie karty, z ceną i obrazkiem i prezentuje swój zestaw, zadaje pytanie i udziela odpowiedzi sam lub wskazuje kolegę, który ma udzielić odpowiedzi na pytanie o cenę.
 
  
S1: How much are these shoes?
S2: These shoes / They are ....

W tym zadaniu utrwalimy również liczbę pojedyncza i mnogą rzeczowników.

- dopasowywanie: rozkładamy na dywanie karty obrazkowe i karty z cenami, powoli podajemy ceny oraz wymieniamy nazwę przedmiotu, ubrania czy jedzenia.
Aby urozmaicić zadanie, co jakiś czas niepoprawnie odczytujemy cenę z rozłożonych kart lub podajemy cenę, której nie ma.
Nieźle wyjdzie też z packami muchy ;), warto więc przygotować chociaż jedną ... albo dwie, jeśli mamy ochotę na niewielką rywalizację w parach.

np:
The coat is  £9.13. (karta obrazkowa z płaszczem ale nie ma karty z odczytaną ceną, nie powstanie para)

The coat is  £9.33. (karta obrazkowa z płaszczem + karta z ceną  £9.33, powstanie para)



- zapisywanie usłyszanych cen ( na odpowiednio przygotowanych kartach cenowych ( zalaminowane karty, po których uczniowie mogą pisać -  są dodane do pliku do pobrania )  lub "sklerotkach" i przyczepianie ich do odpowiedniej karty obrazkowej);

 - robienie zakupów: umawiamy się z uczniami, że posiadają w portfelu hmmm ... 100 funtów, 200 ..., a ich zadaniem jest zrobienie zakupów do ustalonej kwoty, a następnie przekazanie informacji o tym co kupili oraz za ile. Nie wnikajmy za bardzo czy ceny są ustalone adekwatnie do rzeczywistości czy nie. Mamy nauczyć się zadawać pytania i na nie odpowiadać ;), to cel tego zadania.
Rozkładamy wszystkie karty z metkami na dywanie, wybieramy ucznia do zadania, któremu możemy wręczyć niewielką torebkę, która zastąpi koszyk i  przeprowadzamy ćwiczenie:

T: What have you got in your basket?
S: I have got ....
T: How much are they?
S: They are ....



- shopping lists - przygotowujemy odpowiednią liczbę zestawów, po jednym na grupę i dyktujemy listę zakupów:

np. Today I've bought ... / I've got in my shopping bag ... / I've got in my basket ...
- some cheese;
- some carrots;
- a hat;
- and a pencil ...
How much is it?  It is ... .

3. Zestaw 12 kart obrazkowych z umieszczoną metką posłużą do ćwiczeń w budowaniu krótkich dialogów w parach lub jako karty do ćwiczeń utrwalających czy rozgrzewki językowej na kolejnych zajęciach. Posiadając kilka takich zestawów mamy gotowe "kartkówki" - wystarczy każdemu uczniowi przydzielić po 3-4 karty i poprosić o zbudowanie pytań i odpowiedzi do nich, na podstawie umieszczonych na kartach elementów:

4. Odpowiednio ułożone karty utworzą nam grę planszową, za każdym razem w innej wersji ( karty funkcyjne dodałam do pliku, potrzebujesz - pobierz. W zestawie umieściłam karty: START, FINISH, +1, +2, - 1, -2 i BACK TO START ).
Cała gra to 20 elementów ale niektóre z kart funkcyjnych możemy zdublować i odrobinę rozbudować planszówkę do 24 elementów. To zdecydowanie wystarczy do utrwalenia budowania pytań o cenę oraz udzielania odpowiedzi. Potrzebne będą kostki też do gry i pionki

5.  Uczniowskie gazetkowe zestawy ... 

Wizyta w supermarkecie po gazetki to konieczność chcąc przygotować takie karty. 5-6 gazetek powinno wystarczyć na klasę ok. 20 osobową. Podzielmy uczniów na niewielkie grupy i poprośmy o przygotowanie kilku ( np. 5 ) kart obrazkowych oraz "sklerotkowych" metek z cenami, a następnie na podstawie przygotowanych zestawów, przeprowadźmy ćwiczenia w pytaniu o cenę i podawaniu jej. Będzie pracowicie, aktywnie, kreatywnie i zdecydowanie pomożemy dzieciom w zapamiętaniu najważniejszych elementów budowania pytań i odpowiedzi. I będą to ICH karty obrazkowe i ceny;)


 Kilka innych pomysłów opisałam jakiś czas temu, może warto tam też zajrzeć. Zapraszam do  Gazetkowe inspiracje - Shopping.





1 komentarz:

  1. Bardzo dziękuję za te materiały no i oczywiście za pomysły na ich wykorzystania.

    OdpowiedzUsuń

Popularne posty

Moja lista blogów