To zaczynamy.
Wybieramy gracza rozpoczynającego zabawę - na
moich zajęciach najczęściej był to autor/autorka pajęczynki (narysowana na kartce lub na tablicy).
Zasady gry:
Wersja 1
Pierwszy gracz podaje słowo, z dowolnej kategorii i zapisuje je na wybranym polu, od środka pajęczyny. Kolejny gracz, dopisuje swój wyraz w wolnym polu od środka, zgodnie z ruchem zegara ... i koniecznie z innej kategorii.
Postępują tak, dopóki pola najbliżej środka są wolne. Gracze wpisując swoje propozycje, ustalają też kategorię ( kolory, liczebniki, jedzenie, zwierzęta, ubrania, środki transportu itd ) i w chwili, gdy zaczną uzupełniać kolejny rząd, muszą podać wyraz, który pasuje do wpisanego wyrazu (należy do danej kategorii).
Moja przykładowa pajęczyna zakłada wpisanie 24 wyrazów w sześciu kategoriach ale mając do dyspozycji kartkę z narysowaną pajęczynką, nie ma problemu aby dorysować kolejne rzędy.
Wersja 2
1 rząd - jeden wyraz
2 rząd - dwa wyrazy, itd w danej kategorii
Wersja 3
Ustalamy kategorię wpisywanych słów:
- zakazujemy wybierania pewnych kategorii ( blokujemy np. trzy kategorie ),
- wyrazy z danym dźwiękiem,
- wyrazy rozpoczynające lub kończące się w ustalony sposób: np pl-, st-, au-, un-, im-, -or, -ist
- wyrazy 3-literowe, 4-literowe, 5-literowe, 6-literowe ( niezła zabawa jest z czasownikami nieregularnymi w połączeniu z Wersją 2),
Wersja 4
W kolejne oczko pajęczynki wpisywany jest wyraz, zaczynający się od ostatniej litery lub dwóch ostatnich liter wyrazu, który został wpisany przez poprzednika ( jak w "Drabince")
np. slow --> worm --> mother
np. snail --> illustrate --> temple
Wersja 5
- budowanie wypowiedzi z wyrazami wpisanymi do pajęczynki w danym rzędzie,
Pajęczynkę stosuję jako rozgrzewkę językową, podsumowanie zajęć, na zastępstwach, na różnych poziomach.
Zachęcam do wypróbowania gry i mam cichą nadzieję, że nie ma nigdzie takiej drugiej.
.
Ciekawy pomysł, muszę wypróbować. Dzięki!
OdpowiedzUsuń