poniedziałek, 24 kwietnia 2017

Krzyżówki

Krzyżówkowe zadania są uwielbiane przez uczniów, a jeszcze bardziej wciągają i angażują ich, gdy dają im możliwość zbudowania własnych wersji, zbudowania do nich pytań i zilustrowania. Zabawy słownikowe tego typu sprawdzą się w
pracy ze słownikami, wprowadzaniu nowego słownictwa, ćwiczeniu i utrwalaniu poznanego oraz szybkiego poszerzenia zasobu słownictwa. Stanowią również sprawdzony pomysł na zastępstwach.

  1. Zastosowanie krzyżówek.

Krzyżówki tworzone przez uczniów na lekcjach to bardzo szybkie, niewymagające i atrakcyjne narzędzie lekcyjne genialnie służące do przedstawienia tematyki lekcji, przećwiczenie słownictwa czy podsumowanie zajęć – wystarczy tablica, kreda / marker do tablicy i hasło, napisane odręcznie, ułożone z literek magnetycznych lub kartka w kratkę i długopis.

  1. Typy krzyżówek.

Krzyżówki uczniowskie dzielę na:

- krzyżówki tematyczne, do budowania których wykorzystywane wyłącznie słownictwo powiązane ze sobą tematycznie – zbliża się Wielkanoc, a więc zbudujmy Easter Students’ Crossword, powtarzamy słownictwo dotyczące materiałów i opakowań, wykonajmy Containers and Materials Students’ Crossword;
- krzyżówki powtórzeniowe, do przećwiczenia słownictwa już poznanego w danym dziale, z wykorzystaniem listy słów umieszczonej na końcu działu czy podręcznika;
- krzyżówki „z tekstem”, do których bazę stanowić będą listy słów z opracowywanych na zajęciach tekstów;
- krzyżówki wprowadzające do lekcji, z hasłem stanowiącym jedno lub dwuwyrazowe streszczenie tematu lub tematyki zajęć;
- krzyżówki diagnostyczne na zakończenie zajęć w celu powtórnego przećwiczenia nowego słownictwa leksykalnego.

  1. Budowanie krzyżówek.

Najoszczędniejszą czasowo wersją są krzyżówki budowane na tablicy, z podanym hasłem i określonym słownictwem do zastosowania w formie prostego rysunku, definicji, zdania z luką, synonimu, antonimu, pantomimy, wyrazu z lukami, wyrazu z poprzestawianymi literami, polskiego odpowiednika lub kombinacji wszystkich wymienionych możliwości. Ta wersja rewelacyjnie uatrakcyjni rozpoczęcie lekcji i zaangażuje grupę już od samego początku lub nie pozwoli na znużenie na końcu zajęć.

Krzyżówki budowane w parach to opcja, w której uczniowie budują krzyżówkę w zeszycie lub na odrębnej kartce dla kolegi czy koleżanki, bazując na podanej przez nauczyciela / lektora liście słów do podanego hasła. Uczniowie opracowują słownictwo w dowolny sposób i wymieniają się pracami. Uzupełnione zadania samodzielnie oceniają poprawność wykonania i oceniają swoje prace.


I … krzyżówki budowane w grupach i sprawiającej największą radość z powodu możliwości konkurowania.
Dzielimy zespół klasowy na 3 grypy i przydzielamy hasło lub hasła do krzyżówki / krzyżówek oraz ustalamy zakres słownictwa do zastosowania przy budowaniu krzyżówki. Słownictwo to możemy zapisać na tablicy, podając ok. 15 słów z danej kategorii, tekstu omawianego na zajęciach, działu z podręcznika lub przydzielając dla każdej każdej grupy odrębną listę. Każda z grup opracowuje własną wersję, którą następnie wykona inna grupa. Pojawią się krótkie opisy, ilustracje, definicje, wszelkie „przestawianki” literowe i inne możliwości zaprezentowania słownictwa do krzyżówki, jakie dana grupa uzna za odpowiednie, ze śpiewem czy pantomimą włącznie. Słownictwo do krzyżówki oraz hasło krzyżówki stanowią jedyny wspólny element, ponieważ każda krzyżówka będzie inna – inaczej zostanie zaprezentowane słownictwo oraz wykonanie.

Aby nieco ułatwić pracę grupom, można przygotować szablony krzyżówek z zapisanym w pionie lub poziomie hasłem oraz wyodrębnionym miejscem do opracowania słownictwa krzyżówkowego.


Fajnym narzędziem do budowania krzyżówek jest Crossword Labs, o którym więcej napisałam TU.
.
Crossword Maker




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Popularne posty

Moja lista blogów