Pisanie to bardzo trudna umiejętność, a ograniczony czas ( około 20 minut ) na egzaminie, w parze ze stresem, zmęczeniem po dwóch wcześniejszych dniach zmagań z arkuszami z innych przedmiotów, nie pomagają i powodują mnóstwo problemów nawet dla najzdolniejszych uczniów.
Do egzaminu pozostały tylko, a może jeszcze trzy miesiące i warto potrenować pisanie.
Od kilku lat stosuję "zadania z kropką" ( prawdopodobnie w jakiś sposób wywodzące od "zadania z
gwiazdką" ;), któremu nazwę nadali uczniowie. Po kilku próbach dzieciaki doskonale wiedzą, jakiego typu praca czeka ich, jak należy pracować i czego od nich oczekuję, gdy usłyszą to hasło.
Czym jest zadanie z kropką?
Zadanie z kropką to jeden element, jedna "kropka" z treści całego zadania / maila, którą należy:
a. zrealizować możliwie najdokładniej ( tu też pojawiają się terminy "odniósł", "odniósł i rozwinął" w odniesieniu do ich własnych wypowiedzi pisemnych );
b. wyszukać odpowiednie zwroty i słownictwo;
c. zastosować odpowiednie struktury, czas gramatyczny;
d. opracować w parze lub niewielkiej grupie ( 3-4 osoby w przypadku trudniejszej tematyki, słabszej grupy uczniów ) 3 -5 zdań;
e. sprawdzić poprawność zapisu pod kątem ortograficznym.
Na wykonanie zadania uczniowie otrzymują tylko 5 minut. W tym czasie w parach lub trójkach muszą zastanowić się i ustalić, jakie informacje należy ująć, w jaki sposób, przygotować krótką listę Useful Phrases i zapisać trzy do pięciu zdań. Dają radę! Prace są czasem krótsze, czasem lekko niedopracowane i z błędami ale ten czas wystarcza. To również doskonały trening w pisaniu na czas.
Przykładowe Zadania z KROPKĄ, które zwykle zapisuję na tablicy:
Kolejnym etapem jest prezentowanie wypowiedzi i poprawianie błędów. Na ten element poświęcamy ok 10 minut. Następnie na tablicy zapisywane są najpotrzebniejsze zwroty, analizowana jest ortografia i budowana lista Useful Phrases. To również doskonały moment do szybkiego powtórzenia gramatyki, na konkretnych, uczniowskich przykładach i / lub kontynuacja z zadaniami z repetytorium.
Zadania z kropką to:
- doskonała rozgrzewka do lekcji z zadaniami gramatycznymi, wystarczy dopasować kropkę do tematu gramatycznego lub odwrotnie,
- świetnie sprawdzające się zadanie podsumowujące wybrane zagadnienie leksykalne lub gramatyczne,
- idealne zajęcie na zastępstwach ( przygotować trzeba 2-3 zadania i mamy zaplanowaną lekcję ),
- bardzo skuteczna metoda pisania wszelkich form użytkowych.
Ponadto, zadania te to bardzo lubiana i chętnie wykonywana forma pracy w parze, grupie, bardzo motywująca nawet najsłabszych uczniów oraz doskonała okazja do pracy ze słownikami.
Zadania z Kropką goszczą u mnie niemal na każdej lekcji i na każdych zajęciach z tematem czysto gramatycznym.
Efekt? Po kilku latach prób, próśb i nakłaniania uczniów do pisania, nie mam ucznia, który nie podejmuje się tego zadania na egzaminie właściwym. Pisze każdy, nikt nie boi się pisania maila, nie kwituje "I tak nie umiem, nie napiszę ...", nie "oddaje" 10 punktów walkowerem i razem bardzo cieszymy się z każdego punktu.
Bazę Zadań z Kropką bez najmniejszego problemu utworzyć można z dostępnych na stronie CKE zadań z arkuszy egzaminacyjnych z poziomu rozszerzonego, zadań dostępnych w repetytoriach, podręcznikach i / lub modyfikując je na własne potrzeby. Nie zaszkodzi też powtórzenie omówionego już Zadania z Kropką po jakimś czasie ;)
Bazę swoich Zadań z Kropką dodam na początku stycznia, bo "kropkowy kajet" zostawiłam w pracy. Poniżej przykładowe "kropki".
Świetny pomysł.
OdpowiedzUsuńWykorzystałam Twoje "kropki", dodałam różne z repetytoriów i mam już niezłą bazę na zajęcia lekcyjne i dodatkowe.
Dziękuję
Po prostu genialne! Dziękuję za pomysł :-*
OdpowiedzUsuńKocham te kropki, dzisiaj nawet na szkoleniu dotyczącym egzaminu o nich mówiłam :D Pozdrawiam cieplutko
OdpowiedzUsuńBardzo, bardzo dziękuję. Pozdrawiam serdecznie. Marzena
UsuńFantastyczny pomysł!
OdpowiedzUsuń