Czym są sześciokątne przydasie? Jak z nimi pracować i w czym mogą być pomocne?
Sześciokątne przydasie to zestaw
sześciokątów, w kształcie kwiatka czy plastra miodu, które po odpowiednim przygotowaniu będą stanowiły pomoc dla ucznia w nauce, ćwiczeniu dowolnych treści i powtarzaniu treści, które sam utworzy i zanotuje na drugiej stronie skrzydełka.
Przygotowany kwiatek wycinamy, a następnie częściowo rozcinamy elementy ( biały, około milimetrowy odstęp pomiędzy skrzydełkami ) i zaginamy wzdłuż szarej linii. Poprawnie przygotowany i złożony przydaś to składany sześciokąt, który następnie wklejamy do zeszytu -uwaga - tylko środkowy element, na zdjęciu wyżej, jest on kolorowy.
Oto przykładowe karty oraz pomysły na pracę na zajęciach:
1. Vocabulary revision - powtórzenie słownictwa - poniższy przykład przygotowałam dla najmłodszych, jest to rozsypanka wyrazowa z ilustracją do pokolorowania, z drugiej strony dzieci zapiszą ułożoną nazwę zwierzątka i / lub proste zdanie, opisujące je. Uzupełniony przydaś posłuży do wielu powtórzeń słownictwa, zabaw w odgadywanie, pracy z rodzicem w domu.
2. Writing Step-by-Step, pierwszy taki szablon, dla pocztówki, dzięki któremu omówimy wszystkie konieczne elementy, nasi uczniowie wykonają notatki, a naniesione informacje będą stanowiły pomoc w trakcie samodzielnego pisania.
W planie mam przygotowanie podobnych szablonów ze wskazówkami do pisania zaproszenia, maila, opowiadania i bloga.
3. Prepositions - przyimki inaczej. Wybrałam cztery przyimki IN, BY, ON oraz AT, te najczęściej występujące. Na każdym skrzydle umieściłam po jednym przyimku oraz po dwa, trzy przykłady, które po omówieniu pomogą w ustaleniu i zapisaniu kolejnych przykładów na odwrocie danego skrzydełka. Dwa skrzydełka poświęcone zostały "wyjątkom od reguły", które jak wiemy, zazwyczaj sprawiają uczniom problem.
Kolejne przyimkowe przydasie zostaną opracowane przez uczniów samodzielnie, na pustych szablonach, w parach lub niewielkich grupach, jak tylko pojawi się taka potrzeba. Ponadto nie ma konieczności uzupełnienia całego szablonu od razu, możemy uzupełniać po jednym skrzydełku, na kolejnych lekcjach.
4. Grammar review - korzystając z poniższego szablonu wykonamy ćwiczenia powtórzeniowe różnych czasów gramatycznych. Zadaniem uczniów będzie uzupełnienie podanych wyrażeń o kolejne przykłady oraz zbudowanie np. 3 wypowiedzi z ich zastosowaniem.
Powtórzymy wyrażenia czasowe, budowanie wypowiedzi i zostanie ładna, przydatna ściągawka w zeszytach.
5. Speaking warm up. Na potrzeby opisania tego zadania, przygotowałam dwa szablony. Na skrzydełkach umieściłam fragmenty zdań oraz przykładowe sposoby uzupełnienia ich. Zadaniem uczniów będzie rozwinięcie wypowiedzi o kolejne przykłady, które po omówieniu, umieszczą na drugiej stronie skrzydełka. Porozmawiamy ale też powtórzymy kilka struktur i nieco słownictwa. Zasugerowałam wykonanie tego zadania jako rozgrzewkę ale będzie równie dobre jako podsumowanie lekcji, materiał uzupełniający dla pracujących szybciej uczniów lub awaryjne na niespodziewanym zastępstwie.
6. What time is it? Uczniowie zazwyczaj też mają problemy z określeniem czasu. Ponownie więc ukłon w stronę najmłodszych i dwie karty do pracy z zegarkami: pierwsza karta posłuży do nauki poprawnego zapisu godziny przedstawionej na tarczy, które umieszczą na drugiej stronie skrzydełek, a na drugiej, po odczytaniu godziny, uczniowie narysują swoje zegarki. Złożone i wklejone do zeszytu zestawy nie zajmą dużo miejsca i będziemy mogli wielokrotnie do nich wracać, w dowolnej chwili - wystarczy, że skrzydełka zostaną rozłożone, a my poprosimy o podanie godziny lub głośno zostanie odczytana godzina, a uczniowie będą wskazywali odpowiednie skrzydełko. Sprawdzenie poprawności również zajmie chwilę, wystarczy przecież porównać ją z zapisem na drugiej stronie.
Szablony fajnie wspomogą naukę i powtórki z różnymi częściami mowy, słowotwórstwem,
Dla przykładu - phrasal vebs z "take" - układ pomoże w zapamiętaniu, a notatki wykonane z drugiej strony, w nauce.
Co umieścimy z drugiej strony?
- definicję, synonim, antonim, znaczenie w języku polskim, przykładowe zdanie;
Podobnie w ramach pracy na lekcji czy zadań domowych możemy opracowywać:
- wybrane słownictwo z tekstu lekcyjnego;
- wybrane przymiotniki ( stopniowanie, utworzenie przysłówka, synonim, przykładowe zdanie, niewielka ilustracja);
- zasady stopniowania przymiotników ( stopniowanie krótkich, stopniowanie z podwojeniem spółgłoski, stopniowanie przymiotników zakończonych na -y, stopniowanie przymiotników wielosylabowych i nieregularne stopniowanie, porównania as ...as, ...-er than, the ... of all );
- rozsypanki wyrazowe do budowania zdań, które zostaną zapisane z drugiej strony;
- rozsypanki literowe do budowania wyrazów oraz ich "opisania" z drugiej strony;
- charakterystykę dowolnego czasu gramatycznego ( zastosowanie, budowa zdań twierdzących, przeczeń, pytających, krótkich odpowiedzi, typowe określenia - i mamy elementy do opracowania na każdym skrzydełku, z tyłu - po 2-3 przykładowe wypowiedzi );
- alfabetyczne ( ćwiczenia w zapisie litery E oraz wyrazów zaczynających się od niej, ponadto, po odcięciu sześciokąta pozostanie fragment arkusza z miejscem na zapisanie wyrazów z pamięci i/lub dalsze ćwiczenia w zapisie samej litery )
That's amazing!! Thanks a lot!!!
OdpowiedzUsuńJa na to mówię heksy :)
OdpowiedzUsuńZnam nazwę :) - ale chciałam mieć swoją ;)
UsuńSuper!
OdpowiedzUsuń