Easy Teaching Ideas

wtorek, 24 lipca 2018

Gazetowe karty obrazkowe

Pomoce wizualne to niezaprzeczalny MUST HAVE na każdym etapie i poziomie nauczania i uczenia się języka obcego. Właściwie nie potrafię wyobrazić sobie sytuacji na zajęciach, w którym karty obrazkowe nie mają zastosowania - są niezastąpione przy wprowadzaniu nowego słownictwa, ćwicząc je, powtarzając je, a także w trakcie zabaw i gier językowych. Karty obrazkowe znacząco ułatwiają realizację różnorodnych ćwiczeń gramatycznych czy fonetycznych.


I ratują na zastępstwach. Zawsze!


Dlaczego karty gazetowe?
Ponieważ przygotowanie ich jest tanie, gazety są dostępne, wiele z nich jest za darmo ( gazetki z sieciówek ), zdjęcia są kolorowe, autentyczne i często zaskakujące. Jedyną chyba wadę stanowi czas, który należy poświęcić na wyszukanie odpowiednich ilustracji, wycięcie i laminowanie ich. Możemy też poprosić uczniów o ich przygotowanie.

Oto moje ulubione sposoby pracy z kartami obrazkowymi:

porównywanie par kart obrazkowych - nie są one przypadkowe więc chcąc przygotować zajęcia z parami, trzeba odpowiednio zestawić je przed zajęciami. Co i jak możemy porównać, cztery przykładowe zestawy:
- miejsca ( gdzie chciałbyś, wolałbyś mieszkać i dlaczego, dlaczego nie)
- gdybyś mógł wybrać, kim chciałbyś zostać: astronautą czy Św. Mikołajem ( ćwiczymy II tryb warunkowy, powtarzamy zawody, uzasadniamy wybór)
- znane pomniki, zabytki, miejsca ( które z miejsc chciałbyś zobaczyć, dlaczego, które z nich jest starsze, wyższe, ważniejsze, bardziej znane ...)
- spędzanie wolnego czasu ( biblioteka czy kawiarnia / sam z książką czy w towarzystwie)


 ■ segregowanie ( podział ilustracji na dwie, trzy lub nawet cztery kategorie, do kubeczków, kopert, na stosiki, woreczków)
- zwierzęta dzikie, domowe, gatunki zagrożone
- jedzenie - tu temat rzeka, od kolorów, poprzez smaki i gotowe potrawy
- odzież - damskie, męskie, unisex, zimowe, niewygodne,


podłogowa gra planszowa - gra, którą budują uczniowie sami, z wykorzystaniem potrzebnych kart oraz kilku kart funkcyjnych ( Start the Game, Finish the Game, Go Back ...)

■ walking pictures  - w tej zabawie ustawiamy grupę w kole i przydzielamy uczniom karty.  Każdy uczeń przedstawia się zgodnie z otrzymaną kartą, którą trzyma przed sobą. Nie obejdzie się też bez taśmy klejącej, dzięki której ułatwimy dzieciom zabawę, przyklejając kartę do sweterka. Karty możemy dobrać tematycznie (owoce, warzywa, środki transportu, zabawki, kolory) lub chcąc poćwiczyć dotychczasowe słownictwo, wybrać po 2-3 karty z różnych kategorii.
Hi. I'm a swan. / Hello. I'm a carrot. 
Nauczyciel wydaje polecenia, a dzieci je wykonują.
Swan, could / can you go to the carrot, please?
Cafe, go to the statue!

■  Who am I?
Kim jestem?  lub "czółko", jak kto woli. Do gry uczeń staje plecami do tablicy lub przykłada odwróconą do innych uczniów kartę. W opcji, gdy uczeń odwrocóny jest do klasy, nauczyciel lub wybrany uczeń umieszcza wybraną kartę na tablicy. Zadaniem ucznia jest ustalenie czym jest, zadając klasie pytania typu Yes / No, np. Am I a fruit? Am I sweet? Am I small and yellow?

■ the odd-one-out  - wskazywanie i nazywanie karty, która nie pasuje do pozostałych w rzędzie, nazywanie kategorii, dodawania przykładów w danej kategorii


matching dopasowywanie jednej lub wielu ilustracji do ilustracji kluczowej ( zwykle w pierwszym rzędzie)
- pory roku - pogoda ( wiosna: deszcz, zima:mróz, śnieg )

- potrawy - produkty
- zawody - akcesoria danego profesjonalisty, miejsca pracy


disappearing pictures - to zabawa z kartami, w których usuwamy / zakrywamy po jednym obrazku aż do momentu, gdy na dywanie czy stoliku nie ma już kart, natomiast uczniowie nazywają z pamięci miejsca, które zostały po kartach. Ciekawie prezentują się karty przypięte spinaczem na sznurku.

Podobną zabawą jest ■ What's missing? - w której karty chowane lub zasłaniane są, gdy dzieci mają zamknięte oczy lub odwracają się na chwilę. Następnie wskazany uczeń informuje, której karty brak. Zadanie wykonujemy kilkakrotnie aby upewnić się, że wszystkie wyrazy na kartach zostały zapamiętane i przećwiczone. W jednej serii wykorzystuję zwykle ok 6-8 kart, w "sprytnych" grupach, dla utrudnienia przy ostatnich powtórzeniach , zamieniam kolejność kart.

listen and write to zabawa, do której przygotować należy kilka ciągów liczb ( 1-8, dla ośmiu przypiętych do tablicy kart), najlepiej na dosyć dużych arkuszach papieru , pasek przeciętej na pół kartki A4 wystarczy. Każda karta umieszczona na tablicy ma przypisany swój numerek, co dla ułatwienia możemy również zapisać. Do zabawy wybieramy chętnego ucznia, któremu wręczamy kartkę papieru z sekwencją liczb, której nie moze klasie.  Następnie, wybrany uczeń powoli dyktuje wyrazy, a pozostali uczniowie zapisują tylko numery.

CAT    STORM   LIGHTHOUSE   CABBAGE    TRAIN    CARNIVAL    STATUE      SPRING
 (1)            (2)                 (3)                     (4)               (5)             (6)                 (7)             (8)

np. train, storm, spring, carnival, cat, lighthouse, statue, cabbage - ciąg liczb to: 5, 2, 8, 6, 1, 3, 7, 4

Nie zaszkodzi ponowne podyktowanie wyrazów.

find cards in the clasroom - w tej zabawie oprócz nazw prezentowanych na kartach, poćwiczymy przyimki miejsca. Karty obrazkowe umieszczamy w widocznych miejscach w klasie, wybieramy chętnego ucznia do poprowadzenia zabawy i losujemy 10 kart. W młodszych grupach najlepszym prowadzącym zwykle jest nauczyciel i ilość kart zwykle jest mniejsza, 5 lub 6.
Nauczyciel ustala pierwszą kartę do umieszczenia na tablicy, wymawia dany wyraz, cicho, głośno, szybko, bardzo wolno. Zadaniem uczniów jest wskazanie właściwego obrazka oraz umieszczenie karty na tablicy, według poleceń nauczyciela albo kolegów. 
Put the DOG on the TRAIN.
Put the BRIDGE next to the WINTER.
  
go to the picture - zabawa, w której ponownie umieszczamy wybrane karty obrazkowe w widocznych miejscach w sali,   Nauczyciel wymawia kolejno wszystkie wybrane wyrazy lub wydaje polecenia, np. Run to the tower!. Wówczas pierwszy uczeń podchodzi do odpowiedniej karty.  Następnie uczeń przejmuje funkcję nauczyciela, wydaje polecenie, np. Walk slowly to the bridge!  i kolejny uczeń podchodzi do odpowiedniej karty.

karty do zajęć kulturowych 
Latami prowadząc zajęcia kulturowe miałam problem ze zdobyciem lub dobraniem odpowiednich materiałów, brakowało ilustracji i pomysłów na ciekawe zajęcia. Odkąd zaczęłam budować swoje zestawy obrazkowe i jest internet ( tak, tak ... kiedyś go nie było hehehe i nie zawsze jest dostępny na zajęciach ) - moja kolekcja urosła do zadowalającego rozmiaru i nie ogranicza mnie w realizacji zaplanowanych zagadnień. Karty utworzyłam dla Wielkiej Brytanii, USA, Kanady i Australii, i najważniejsze - zdecydowana większość pochodzi z różnych kolorowych czasopism. Teraz mogę segregować, porównywać, dobierać, przebierać, układać jednorazowe gry planszowe na podłodze, budować gazetki ścienne, przypinać do tablicy i podpisywać, bawić się z packami na muchy ... the sky is the limit.




Oczywiście nie zapominam o standardowych zadaniach z kartami, takimi jak:

- losowanie kart z woreczka i nazywanie ich
- wskazywanie odpowiedniej karty łapką/packą na muchy
- podpisywanie kart obrazkowych ( na zalaminowanych można markerem )
- dopasowywanie ilustracji do podpisu
- podawanie kolejnych wyrazów z danej kategorii
- budowanie wypowiedzi na podstawie ilustracji
- opis ilustracji ( i ćwiczenie Present Simple i Present Continuous, opisu osób, miejsc)
- odpowiadanie na pytania do ilustracji z zastosowaniem konkretnej konstrukcji
- pisanie krótkich opowiadań na podstawie ilustracji ( losujemy miejsce, sytuację, osobę )

Poniżej utworzyłam listę z pomysłami, w których potrzebne były gazetowe ilustracje, przy okazji sama sprawdziłam, co już mam i opisałam na blogu, niezła kolekcja:

Kolażowe flip-flaps
Films and TV programmes
Interests and hobbies
Focus on colours
Focus on articles
Focus on school
Focus on alphabet
Focus on alphabet and spelling 
Karty Dixit DIY 1
Karty Dixit DIY 2
Praca z obrazkiem
Zakupy
Shopping
Gazetowe puzzle

... i bardzo podoba mi się zabawa opisana na blogu English- Nook



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz