sobota, 8 września 2018

Motywujmy ...



Mówi się, że dobry pracownik to pracownik odpowiednio zmotywowany. A jak jest z uczniem? Jak poznać, że naszemu uczniowi rzeczywiście zależy na nauce? A może jego / jej motywacja nie wynika z chęci podjęcia określonych działań, a wyłącznie jest skutkiem wymagań stawianych przez rodzica? A może obserwowany zapał zaraz minie i widoczny dziś entuzjazm za miesiąc wygaśnie?


Jak to jest? Czym jest motywacja?

Najkrócej - motywacja to mechanizm, wewnętrzny power, siła, która nakazuje dążyć do określonego celu, w tym przypadku - uczenia się i nauczenia się języka, do podejmowania wyzwań i różnorodnych działań, często rozłożonych w czasie, mozolnych, o niewielkich efektach na pierwszy rzut oka, baaa ... nudnych, nieatrakcyjnych, wydających się zbędnymi ... ALE wpływających na przybliżanie się do zamierzonego celu, aby w rezultacie osiągnąć go.


Czym jest ta wewnętrzna siła?

Otóż tą siłę budują nasze życzenia, pragnienia, nawet te, do których głośno nie przyznajemy się, to nasze prawdziwe potrzeby, dla których rozwijamy skrzydła i staramy się, najbardziej jak się da, najlepiej jak potrafimy, powstajemy do kolejnej próby, wyciągamy wnioski z porażki, wszytko po to, aby zrobić krok w obranym kierunku.

Postaram się nieco przybliżyć trzy główne typy motywacji: motywację zewnętrzną, wewnętrzną i lękową.


czyli taki przyjemny bonusik za coś. Może być to lizak czy naklejka dla dziecka za nakład pracy czy efekt, jak również przywileje w grupie lub konkretna nagroda, ale też i kara, bądź brak wyróżnienia. Wszystko zależy od człowieka i jego wewnętrznych potrzeb. W praktyce, im bardziej zależy nam na czymś ( nie musi być to przedmiot ), tym bardziej staramy się i próbujemy sprostać wszystkim wymaganiom i tym bardziej zależy nam na osiągnięciu celu. Typem zewnętrznego motywowania jest również zaspokojenie wymagań stawianych przez rodziców, opiekunów, nauczycieli, kolegów z klasy czy wybranej grupy rówieśniczej. Im bardziej zależy nam na sprostaniu tym wymaganiom, tym bardziej będziemy chcieli i starali się. Im mocniej chcemy, tym większą posiadamy siłę wewnętrzną.

Ten typ motywacji najszybciej zauważymy u dzieci. Wykorzystajmy to mądrze, a poprawimy relacje z uczniami oraz ich zaangażowanie do nauki czy poprawę zachowania. Dla jednego dziecka kolorowa naklejka, cukierek ... dla innego przywilej roznoszenia podręczników, wycierania tablicy czy miejsce w ławce obok "pani" sprawią, że będą przynajmniej starać się. Pamiętajmy jednak, że przyjdzie moment, w którym będzie to niewystarczające lub nasze pociechy przywykną do bonusików i zażądają więcej, potem więcej ...

Możliwe jest też, że zewnętrzna motywacja obniży chęć uczniów do nauki, ponieważ nie będzie  zależeć im na nagrodach, które oferujemy.




ta najbardziej pożądana, najodporniejsza na niepowodzenia i najsilniejsza. Chyba mogę nazwać ją pasją lub zamiłowaniem, czymś co daje niesamowitą przyjemność, satysfakcję i napędza dalej, stanowiąc jeden z najważniejszych elementów w życiu. To ona popycha do kolejnych działań w kierunku obranego celu, być może nawet uzależnia i sprawia, że każda chwila poświęcona nauce ( czyt. kolejnemu krokowi w kierunku pożądanego celu ), powoduje radość, daje poczucie spełnienia, spokoju, buduje pewność siebie i podnosi samoocenę. Co więcej, z takim nastawieniem, zawsze znajdujesz czas i odwagę, aby iść do przodu i rozwijać się, dbać o swoje wewnętrzne potrzeby. Piękne!



Lęk podcina mi skrzydła, paraliżuje, zamyka, jednym słowem - demotywuje ... ale być może u innych, uczucie strachu budzi inne mechanizmy i takiego wewnętrznego lwa, który może wszystko.
A u najmłodszych, jeśli strach działa na nie, jak na mnie, to co wtedy? Pojawia się cała lista niepożądanych zjawisk, nieodpowiednich zachowań, ogólne wycofanie, brak wiary we własne możliwości, zwątpienie i niechęć do podjęcia prób.
Podobnie dzieje się, gdy obawiamy się nowych sytuacji, wyzwań, zadań nam powierzonych,  powątpiewamy we własne możliwości, w potencjał, który wypracowaliśmy latami lub gdy zabraknie dobrego słowa i wsparcia. Jak sprostać zadaniu, gdy sami nie wierzymy, że potrafimy?

Efekt? Niestety, seria niepowodzeń, naszych, jako nauczycieli i lektorów oraz dzieci, bo nie podejmą współpracy.  Jak więc zmotywować do nauki języka obcego i zmienić nastawienie naszych podopiecznych? Co wpływa na motywację uczniów i jak to wykorzystać w pracy?
Poznaj czynniki wybrane i opisane przez Ilonę w artykule  MOTYWACJA W NAUCZANIU JĘZYKÓW OBCYCH  oraz ciesz się osiągnięciami uczniów i efektami swojej pracy.


Bo tak naprawdę wystarczy cicho wspierający, dopingujący nas Anioł Stróż, który w odpowiednim momencie zapewni, że wszystko jest jak trzeba i damy radę.
 

4. Jak pomóc uczniom? 
 Wzbudzanie oraz podtrzymywanie motywacji do nauki.



1. Przestań demotywować i podcinać skrzydła. Pozwól na porażki, pozwól na obranie własnej ścieżki i wspieraj w dążeniu do celu.

2. Zrezygnuj z systemu "naiwnego" nagradzania. Doceniaj za wszelkie poprawne postawy, dostrzegaj najdrobniejszą poprawę, chwal za chęci i za podejmowane próby. Nie rezygnuj z pochwały.

3. Buduj szczere i sprawiedliwe relacje. Nie zawsze każdemu wszystko udaje się, nie zawsze każdy wszystko psuje, daj szansę każdemu, drugą i kolejną, jeśli trzeba.

4. Wzbudź zainteresowanie przedmiotem i pomóż w budowaniu pasji.

5. Stań się wspierającym Aniołem Stróżem.

6. Pamiętaj, że motywacja nie jest na zawsze. Dbaj o nią.




Polecam również poniższe artykuły:

Twoja motywacja
Jak się zmotywować do nauki 




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Popularne posty

Moja lista blogów