sobota, 27 października 2018

Present Continuous z pszczołami i koronami.



Wpis ten dedykuję uczniom klas czwartych i piątych oraz uczącym ich nauczycielom.

Jak pezentuję czas Present Continuous?
Rysunkowo, na tablicy lub przy pomocy utworzonej notatki rysunkowej. Tak przedstawiony schemat budowania wypowiedzi zostaje zapamiętany wręcz od razu i zdecydowanie ułatwia pracę już na pierwszych zajęciach.
Pszczoła reprezentuje czasownik BE(e), a  korona,  końcówkę -ING, którą trzeba dodać do każdego czasownika.
W ten sposób całe poprawnie zbudowane orzeczenie to pszczoła w koronie;).


Co więcej, sprawdzając w zeszytach pierwsze samodzielnie zbudowane wypowiedzi, nie dopisuję pominiętego am, are czy is, a rysuję małe pszczółki, w miejscu opuszczonej końcówki -ing, koronę. Uczniowie natychmiast wiedzą, dlaczego ich wypowiedzi nie są poprawne i jak je skorygować.

Jeśli uczniowie potrzebują przypomnienia odmiany czasownika to be, dostają kartę pracy z ulem. Później, gdy już budują wypowiedzi, przy okazji sprawdzania okaże się, że został pominięty:
- " ... a gdzie jest w zdaniu "be(e)..?"
- " ... w ulu? ... ".
Działa.

Aby pomóc swoim uczniom w zapamiętaniu reguł budowania wypowiedzi w czasie teraźniejszym present continuous - opracowałam zestawy fiszek z podmiotami, pszczołami reprezentującymi czasownik to be, czasownikami oraz koronami, dla oznaczenia końcówki -ING. Cały zestaw to podmioty,  31 różnych czasowników, fiszki funkcyjne: z pszczołą i koroną oraz fiszki z regułami "celebrytów".

Zestaw po wydrukowaniu wycinamy, a fiszki rozdzielamy do:
* kubeczka z podmiotami
* kubeczka na pszczoły
* kubeczka na czasowniki
* kubeczka na korony

Uczniowie losują po jednej fiszce z kubeczka, tworzą zdania, zapisują je na tablicy lub doskonalą umiejętność ustnego budowania wypowiedzi.

"Pospolitym celebrytom", w miarę możliwości poświęcam kolejną lekcję. Dodaję wówczas kolejny kubeczek na "gwiazdy" z regułą i staram się nie mieszać ich z czasownikami, które nie ulegają zmianom. Powtarzamy procedurę budowania wypowiedzi.


Następnie wprowadzamy "pospolitych celebrytów" - czasowniki, które ulegną drobnym modyfikacjom po dodaniu końcówki -ing. Tym "swojskim gwiazdom" towarzyszą ikony z regułą umieszczoną w gwiazdach:

- czasowniki zakończone na -e:

 - czasowniki, w których podwajana jest ostatnia spółgłoska:


Rysowanie pszczół oraz koron jest na tyle nieskomplikowane, że z powodzeniem można spróbować zapisać schematy zdań na tablicy lub kartkach samoprzylepnych. Kiedyś rysowałam wszystkie elementy, a moi uczniowie pracowali z wersją handmade. Zapewniam, że uczniowie też z ogromną radością będą budowali własne fiszki dla kolegów i nie będzie potrzeby drukowania przygotowanych przeze mnie fiszek.

Nie stworzyłam wersji ze szpatułkami laryngologicznymi ale sądzę, że niejeden nauczyciel przygotuje swoje zajęcia w oparciu o nie.

Spróbujcie.




7 komentarzy:

Popularne posty

Moja lista blogów