poniedziałek, 8 maja 2017

Rysunkowa gramatyka

Ćwiczenie struktur ... każda jest za trudna, nielubiana albo nudna ale jeśli uczniowie sami przygotują, zilustrują i przydziela kolegę lub koleżankę, którzy mają wykonać te zadania, sytuacja zmienia się w klasową zabawę.
Tak dziś ćwiczyli pierwszy tryb warunkowe
Sami zbudowali zadania, dodali ilustracje i proste rysunki oraz przydzielili zadania.



Zwroty, które pojawiły się w toku ćwiczeń: write a letter, go for a walk, eat ice cream, ride a horse, go camping, swim, sleep in a tent, walk a dog, fly a kite, be late, do homework, go fishing, play football, bo to bed, read a book, ride a bike, go to a library, meet friends





Podobnie ćwiczyć możemy budowanie wypowiedzi z CAN, opisy przedmiotów, przedstawić typowy dzień czy opisać miniony weekend. W miejscach nazw czynnosci wystawione zostaną uczniowskie rysunki.

piątek, 5 maja 2017

Chmury wyrazowe i zdaniowe

Uwielbiam zajęcia z chmurami, bo są uniwersalne i odpowiednie do zadań gramatycznych i slownikowych. Znam wiele programów do budowania chmur (Tagul) ale preferuję wersje pisane ręcznie. Bardzo chętnie wykonują je też uczniowie.


Moje propozycje pracy z chmurami:

- rozgrzewka,
- prezentacja tematu,
- ćwiczenia w toku zajęć,
- podsumowanie,
- zakończenie zajęć








środa, 3 maja 2017

Dixit DIY

Zafascynowana przepięknymi ilustracjami gry Dixit, postanowiłam utworzyć własne karty obrazkowe. Powstało 16 kolorowych kart metodą kolażu, do których utworzenia posłużyły elementy wycinane z czasopism. Karty są wielkości 11cm x 11cm  i zapewne będę tworzyła kolejne. 

Moje karty DiXitDIY



Praca z kartami:

- wynotowanie słownictwa (tworzenie listy elementów obrazka);
- opis obrazka;
- poszukiwanie wspólnych elementów;
- porównywanie ilustracji;
- wypisywanie słownictwa, z którym kojarzy nam się przedstawiona sytuacja;
- budowanie opowiadania na podstawie wylosowanych kart.








Temat zastosowania kart do Dixit rewelacyjnie został opisany na blogach Neuroteaching i Way To Master English
oraz czasopiśmie Cool School:






Karty można pobrać TU

wtorek, 2 maja 2017

Paper-Scissors-Stone Game

Znana gra papier - nożyczki - kamień w wersji angielskiej, w której przećwiczone zostaną:
- wypowiedzi z czasownikami HAVE i CAN;
- słownictwo przedstawione na ilustracjach;
- słownictwo: wrap, cut, destroy, ruin

Karty mojego autorstwa



Zasady gry:
Uczniowie grają w parach lub trójkach.

Do gry możemy wykorzystać wszystkie możliwe / posiadane już karty obrazkowe i flashcards, przedstawiające jeden przedmiot. Ja przygotowałam 34 karty obrazkowe.

Uczniowie wybierają po jednej karcie i kładą odwrócona na stole, po czym każdy z nich na 3-4 pokazuje gest: papieru, nożyczek lub kamienia i odkrywa przygotowaną kartę.  Rundę wygrywa uczeń, który położył kartę, której nie można "zniszczyć" wskazanymi przez kolegów gestami.

Np. Na stole położył obrazek przestawiający wstążkę a koledzy pokazali symbole papier i kamień. Wstążką można owinąć kamień więc otrzymuje punkt, ale wstążkę można zawinąć w papier wiec tu punkt otrzymuje gracz, który wskazał gestem PAPIER. I tak sprawdzane są wszystkie opcje u grających:

I've got PAPER so ...
I can WRAP the ribbon but you can't DESTROY / RUIN  it with the STONE.

Gracz na stole położył kartę z obrazkiem DICTIONARY, a pozostali gracze pokazali symbolami NOŻYCZKI i STONE.
Punkt dla ucznia, który pokazał NOŻYCZKI, bo z łatwością zniszczy słownik, dla gracza KAMIEŃ - 0pkt i punkt dla właściciela karty.

Wygrywa uczeń, który zdobył najwięcej kart.

Karty można pobrać TU

Do powtórzenia słownictwa z obrazków przygotowałam  BINGO ( znajduje się w pliku razem z kartami ) w 12 różnych wersjach.


Rysunkowe notatki

Sketchnoting to:
- (kolorowa) notatka w postaci prostego rysunku, budowana od środka kartki.































Sketchnoting jest:
- szybszym sposobem notowania niż pisanie;
- bardzo angażującym i niewymagającym narzędziem (kartka/tablica i coś do pisania);
- zabawą w połączeniu z nauką lub nauką poprzez zabawę, jak kto lubi 😉;

Sketchnoting nie jest:
- tworzeniem dzieł sztuki i każdy potrafi,  wykonać takie notatki;

SKETCHNOTING w klasie:
- sprawdzi się zamiast tradycyjnego notowania materiału lekcyjnego;
- pomoże w wyborze najistotniejszych treści do zapamiętania,
- będzie alternatywą dla standardowych zadań z podręcznika:
a. krótsze i dłuższe pisemne formy użytkowe (opisy miejsca, wycieczek, ludzi, ulubionych dań itd;);
b. zagadnienia gramatyczne (np. Present Simple - opis zastosowania, budowa, przykładowe wypowiedzi, przysłówki częstotliwości itd.)
c. wypowiedź ustna (kluczowe słownictwo, cytaty, argumenty, przykłady, potrzebne zwroty)
- zaangażuje każdego ucznia, parę czy grupę, pracującą nad budowaniem takiej notatki.


Materiały powstały dzięki lekturze oraz setkom obejrzanych notatek na SketchnoteArmy.com

Prezentuję tu również moje pierwsze notatki, bo sama też zaczynam zabawę z notowaniem obrazami i symbolami - są bardzo ogólne, ale myślę, że wystarczające, aby nie kopiować treści znawców tematu i przedstawić samą ideę.



Przykladowe arkusze do skretchnotingu tematycznego na lekcjach można pobrać TU

Visiting London
My typical day
Last week I...
Having a pet
How often do you....?
Laughing
Poland vs GB
Czysty, do dowolnego tematu

Notatki uczniów.

Popularne posty

Moja lista blogów