piątek, 26 maja 2017

Drugie życie

Nie zawsze nowy podręcznik oferuje lepszy czy ciekawszy sposób prezentacji nowego materiału. W rezultacie często sięgamy po starsze wersje, po materiały w podręcznikach, które od dawna są wycofane ze szkół, bo zmieniła się szata graficzna, wymieniono kilka zadań z powodu zmiany w podstawie programowej lub dokonano aktualizacji treści.

Z czasem nazbiera się olbrzymi zestaw materiałów, w tym podręczników, często w fatalnym stanie, nawet po kilkanaście egzemplarzy, które zostały po wycofaniu z biblioteki szkolnej lub zostały przyniesione przez uczniów. I co wówczas? Po co i gdzie je przechowywać ... a szkoda wyrzucić ...


Ja robię tak :)

Poniższe zalaminowane zadania to moi wybrańcy, głównie ze Snapshota, pierwszej wersji tego podręcznika, bardzo lubianego zresztą przeze mnie. Dzięki temu mam po kilka, a nawet kilkanaście wersji tych samych zadań, kart obrazkowych, zestawów powtórzeniowych do pracy indywidualnej, w parach i grupach. Posegregowałam je jedynie tematycznie. 

Tak zbudowałam sobie bazę materiałów, np:

- zestaw do ćwiczenia słownictwa: np. nazw części ciała, pojazdów, pogody itd;
- piramidy żywieniowe;
- piosenki z lukami;
- przykładowe zadania projektowe;
- różnorodne zadania komunikacyjne ( tu akurat zdjęcie przedstawia zestaw kart dotyczących zasad w szkole z zastosowaniem can/can't i must/mustn't) - każde zadanie może być stosowane samo lub jako alternatywa dla zadań w obowiązujących podręcznikach;
- zestawy z menu, do ćwiczeń komunikacyjnych w zamawianiu posiłków, płaceniu za nie;
- zestawy obrazkowe kart;




























Ktoś może zarzucić mi niszczenie podręczników, brak szacunku dla autorów tego podręcznika itd  ... cóż ...
... może moje argumenty nie dotrą do każdego ale ...

- po pierwsze, są to zawsze bardzo zniszczone książki, a moje podejście do nich służy korzystaniu z nich jak najdłużej.  Niestety, nasi uczniowie o podręczniki nie dbają, przynajmniej w latach wcześniejszych więc mając do dyspozycji kilka zniszczonych staram się wybrać najlepiej zachowane,  ale i najbardziej przydatne treści, ilustracje, ponadczasowe materiały, z którymi chcę jeszcze pracować i zalaminować, zamiast wyrzucić całość na makulaturę,

- po drugie, powstaje bank materiałów - baza materiałów dostępna w każdej chwili, bez dodatkowego przygotowania oraz kserowania, do pracy na każdym etapie lekcji, przykładowe zadania uzupełniające dla każdego ucznia w zależności od potrzeby;

- po trzecie, mam pełną kontrolę na tym na jakim materiale wprowadzam, ćwiczę i powtarzam treści, mam alternatywę dla zadań podręcznikowych i zestawy gotowych materiałów dla uczniów bez podręcznika na danych zajęciach;

- po czwarte, zalaminowane materiały mogę pożyczyć chętnym uczniom do pracy w domu;

- po piąte, jestem zawsze przygotowana do zajęć planowanych i zastępstw, wystarczy wyjąć odpowiednią kopertę z materiałami.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Popularne posty

Moja lista blogów